Вистава про глибинний зв'язок між геніальністю й божевіллям набагато
старше і наукової психіатрії, і всієї людської цивілізації. У багатьох
племен на різних континентах шамани й чаклуни, відправляючи свої
ритуали, впадали в «священний» транс, надзвичайно схожий на гострий
приступ психозу (з галюцинаціями, судорогами, мимовільними вигуками і
т.д.) або епілептичний припадок. Тою же особливістю були відзначено
багато пророків, віщунів, вождів релігійних рухів — недарма в ряді мов
(у тому числі, наприклад, у грецькому) такий різновид божевілля
називається тим же словом, що й пророчий дарунок. В епоху Освіти цей
зв'язок був міцно забутий. Нова хвиля інтересу до неї піднялася тільки з
виходом в 1864 році книги італійського невропатолога Чезаре Ломброзо
«Геніальність і божевілля». Приводячи безліч фактів і аргументів,
Ломброзо спробував довести, що індивідуальна обдарованість і божевілля
мають одну природу й часто сприяють розвитку один одного. Значна частина
його доводів виглядає сьогодні наївно, але після виходу його книги
зв'язок між талантом і божевіллям став вважатися доведеним фактом.
Суперечки йшли лише про природу цього зв'язку. У різні часи різні автори
пропонували свої гіпотези. Школа Фрейда бачила у творчості здатність
сублімувати в ідеї й образи подавлену сексуальну енергію (за що рано або
пізно доводиться розплачуватися розвитком неврозу). Видатний фахівець
із психології сприйняття мистецтва, творець арт-терапії Рудольф Арнхайм
вважав ключовим моментом, що нібито відбувається в душевнохворих
звільнення уяви від постійного контролю розуму.
Ряд дослідників (у тому числі знаменитий Ернст Кречмер) розглядали хворобу як особливий психічний фактор, що сприяє вивільненню творчих здібностей. У деяких роботах висувалося припущення про те, що духовна хвороба розвивається в результаті психічних травм, неминучих при зіткненні генія з не розуміючими його сучасниками. Видатний радянський фізіолог і генетик поведінки Леонід Крушинський припустив, що незвичайні здатності й схильність до психопатології поєднує аномально висока збудливість мозку. Згідно з його концепцією, вона необхідна для прояву будь-якого дарунка, але постійне порушення мозку веде до нервових патологій. Основна думка не так уже нова — про «особливу чутливость» талановитих людей писав ще Ейген Блейлер. Але на відміну від більшості авторів, що зверталися до цієї теми, Крушинський зумів одержати хоча б непрямі експериментальні підтвердження своєї гіпотези: кореляцію рівня рухової активності й успішності навчання в собак і неврозоподібного стану в різних тварин при вирішенні деяких важких інтелектуальних завдань підряд.
Тим часом дані популяційних досліджень про зненацька широке поширення психічних відхилень серед «нормальних» людей змусили засумніватися в існуванні самого предмета дискусії. Якщо психічні розлади характерні для більшості людей, але лише незначна частина їх попадає в поле зору психіатрії, то неважко припустити, що серед людей відомих частка тих, у кого буде виявлене захворювання, неминуче виявиться вище. Однак ця відмінність відбиває різницю не в імовірності божевілля, а в імовірності його виявлення. Є й ще більш екзотична концепція. Як відомо, людська мова відрізняється від систем комунікації тварин — здатністю повідомляти про те, чого мовець у момент повідомлення ніяк не відчуває (наприклад, про відсутнього знайомого або про місця, де він бував раніше). У порівнянні з інтелектом тварин така здатність чітко нагадує марення. Те ж саме можна сказати й про вміння людини вільно оперувати абстрактними категоріями (наприклад, числами) і інших інтелектуальних можливостях.
Тим часом саме ці здатності людського мозку були підтримані еволюцією — і що ж дивного в тому, що ті, у кого вони особливо розвинені, часто виявляються божевільні й по людських мірках?
Ряд дослідників (у тому числі знаменитий Ернст Кречмер) розглядали хворобу як особливий психічний фактор, що сприяє вивільненню творчих здібностей. У деяких роботах висувалося припущення про те, що духовна хвороба розвивається в результаті психічних травм, неминучих при зіткненні генія з не розуміючими його сучасниками. Видатний радянський фізіолог і генетик поведінки Леонід Крушинський припустив, що незвичайні здатності й схильність до психопатології поєднує аномально висока збудливість мозку. Згідно з його концепцією, вона необхідна для прояву будь-якого дарунка, але постійне порушення мозку веде до нервових патологій. Основна думка не так уже нова — про «особливу чутливость» талановитих людей писав ще Ейген Блейлер. Але на відміну від більшості авторів, що зверталися до цієї теми, Крушинський зумів одержати хоча б непрямі експериментальні підтвердження своєї гіпотези: кореляцію рівня рухової активності й успішності навчання в собак і неврозоподібного стану в різних тварин при вирішенні деяких важких інтелектуальних завдань підряд.
Тим часом дані популяційних досліджень про зненацька широке поширення психічних відхилень серед «нормальних» людей змусили засумніватися в існуванні самого предмета дискусії. Якщо психічні розлади характерні для більшості людей, але лише незначна частина їх попадає в поле зору психіатрії, то неважко припустити, що серед людей відомих частка тих, у кого буде виявлене захворювання, неминуче виявиться вище. Однак ця відмінність відбиває різницю не в імовірності божевілля, а в імовірності його виявлення. Є й ще більш екзотична концепція. Як відомо, людська мова відрізняється від систем комунікації тварин — здатністю повідомляти про те, чого мовець у момент повідомлення ніяк не відчуває (наприклад, про відсутнього знайомого або про місця, де він бував раніше). У порівнянні з інтелектом тварин така здатність чітко нагадує марення. Те ж саме можна сказати й про вміння людини вільно оперувати абстрактними категоріями (наприклад, числами) і інших інтелектуальних можливостях.
Тим часом саме ці здатності людського мозку були підтримані еволюцією — і що ж дивного в тому, що ті, у кого вони особливо розвинені, часто виявляються божевільні й по людських мірках?
Немає коментарів:
Дописати коментар